Preduzetnik nekada i danas

Nije lako biti preduzetnik. Nikada nije bilo lako. Kada se neko upusti u preduzetničke vode to znači da je napustio sigurnu luku zone komfora i da će verovatno slušati rečenice tipa: „ti nisi normalan što napuštaš sigurni posao“; „nađi sebi normalan posao da ti porodica ne umre od gladi“;  „preduzetnici uvek nešto mute“ ili „jadan ti“. Ako tim istim ljudima još kažete u šta verujete, šta je Vaš san ili koji su Vaši ciljevi, tek tada se može očekivati paljba.

 

Ono što mislim o takvim rečenicama je sledeće: za preduzetništvo je pre svega potrebna hrabost. To je prvi korak. Sve ostalo je deo strategije, učenja, razvoja odnosa, ulaganja puno-puno vremena. Namerno nisam spomenula novac, jer je on samo sredstvo da bi se sve to realizovalo.

 

Preduzetništvo je doživelo određene promene kroz prošlost, naročito u poslednjih 30 godina. Govorim to iz ugla deteta koji je živeo preduzetnički život od 15.maja 1976.godine pored oca vodoinstalatera i majke kao njegove najbliže saradnice. Danas su naši roditelji penzioneri. Nas dve sestre smo preuzele štafetu, dok je otac i nadalje savetnik moje sestre u spoju vodovoda i hidrogradnje, a majka naša podrška.

 

Slika iz lične arhive, 2015.godina

 

Upoređujući periode preduzetništva nekada i danas, može se zaključiti da su se okolnosti razlikovale, uslovi poslovanja su bili drugačiji, a do klijenata se potpuno drugačije dolazilo. Ponuda je bila nekada čak i manja od tražnje (80-te godine). I tada su postojale poteškoće. Kada stari preduzetnici govore o tim problemima, danas bi se možda samo nasmejali na to.

 

  Slika: lična arhiva iz 1976-godine                              

 

Slika: lična arhiva iz 90-ih godina

 

Slika: lična arhiva - naši roditelji preduzetnici iz 1982. godine.

 

Npr. Prevoz je predstavljao problem. Nije bilo lako doći do vozila kao osnovnog sredstva za rad. Bilo je normalno ići biciklom, a danas bi to delovalo vrlo smešno kod nekih delatnosti. Da spomenemo i upotrebu telefona: pronaći glavnog majstora da ga pitate zašto danas nije došao da popravi ono što je bilo dogovoreno. Kao dete, vrlo često sam bila na mestu telefonske sekretarice i odgovarala klijentima: ne znam gde je tata, radi negde i ne znam kada će doći kući. A da je u tom istom momentu on bio u našem dvorištu i pakovao je u magacin pristiglu robu sa radnicima. Morala sam da „malo“ slažem jer tata "glavni majstor" kako su ga zvali, nije stigao da uradi posao zbog obima. Danas bi to jednostavno rešili sa mobilnim telefonom: pozvali bi direktno majstora i tada nema izgovora zašto se niste javlili na telefon, jer imate propušte poziv, pa bi bio red da pozovete stranku. I još jedan primer: bilo je dovoljno da vas preporuči zadovoljan kupac i već ste imali zagarantovani sledeći ugovoreni posao. I danas su važne preporuke, ali će vas potencijalni kupac ipak najpre proveriti na internetu, pozvati više puta, pogledati vašu društvenu stranicu da bi pročitao i druga mišljenja o vama i o vašoj usluzi. I ako se sve to slaže, preporuka će biti samo potvrda njegovog utiska koji je stekao o vama. Marketing je doživeo ogromnu metamorfozu, a da o poslovnoj psihologiji i veštinama lidera i menedžera da ni ne govorimo!

 

Izgovora će biti uvek: zašto je nekada bilo bolje ili zašto je danas teže.

 

Iz biltena Udruženja Zanatlija iz 1986.godine.

 

Ono što je zajedničko u preduzetništvu nekada i danas jeste PROCES UČENJA.

 

NEKADA: Najveći učitelj je bio majstor koji je pratio šegrta od prvog trenutka njegovo rada. On je davao instrukcije, učio bi ga korak po korak. Ako je šegrt imao sreće tada je mogao učiti od profesionalca sa dobrim pedagoškim veštinama. Greške su se lako ispravljale jer je majstor bio uvek prisutan. Nije radio samo na razvoju profesionalnosti šegrta već je oblikovao i njegovu ličnost. Puno su razgovarali, primetio je svaki loš i dobar momenat, poznavao je značaj pohvale i grdnje, pa čak kazne i motivisanosti.

 

DANAS: Vreme je postala skupa kategorija. Od novog radnika se očekuje da puno toga zna, da se do zaposlenja sam edukuje, da govori nekoliko jezika, da ima radno iskustvo. Ako je potencijalni kadidat nov, tada je jadan primoran da „pomalo“ laže, jer možda nije imao mogućnosti da ispuni sve zahteve iz konkursa. Prolazi kroz razna testiranja ličnosti, da bi se videlo da li će biti odgovarajući za tim. Sve je ovo u redu i potrebno je učiniti svaku proveru, jer „nema se vremena.“ Vreme ide, ono leti i skupo je da se plate i ispravljaju greške.

 

Ovaj jaz predstavlja crnu rupu u današnjem svetu zaposlenja. Kako se pohvatati sa vremenom, kako usvojiti iskustva, kako postati preduzetnik koji poseduje veštine rukovođenja sa ljudima, sa preduzećem, da ima sjajne pregovaračke sposobnosti, da je razvio odličnu mrežu poznanstva, da razvija svoje ideje i da je pozicioniran među svojom ciljnom grupom na najvećem mogućen nivou, da je njegov brend prepoznaljiv i da se uklopi u kritični vremenski okvir današnjice?

 

Možda ste već čuli u vašem okruženju mišljenja npr: "I nekada je to funkcionisalo, i danas će funkcionisati. Dobar glas daleko se čuje, nas preporučuju zadovoljni klijenti. Mi tako radimo već godinama i to tako funkcioniše."

 

I u pravu su oni koji to govore. Možda to zaista u tom momentu funkcioniše. Postoji samo jedna mala opaska, napomena napisana sitnim slovima koja kaže:

 

Dok si u potpunosti zadovoljan sa tim kako radiš i nastavljaš rad u svojoj dnevnoj rutini, dotle će možda neko drugi da uči, istražuje, da uvede nove modele i metode prilagođavajući se savremenim kanalima komunikacije sa kupcima. Ti isti ljudi koji ulažu u svoje znanje i istražuju rešenja za razne situacije i kako da ih zadovolje i u stvarnosti unaprede, dotle će isti ti ljudi izrasti u primere koje vredi slediti i postati brend koji će i klijenti pratiti. Oni će biti svesni da je potrebno uvek nešto naučiti i unaprediti, prepoznaće vrednosti ljudskog znanja i ponizno pristupiti pred novim uvidima za razvoj. Prepoznaće vrednosti veština koje poseduju preduzetnici, menedžeri i lideri i aktivno će raditi na njima da bi postali svaki dan bolji.

 

 

Pristup znanju i procesu učenja veština je drugačiji, naročito u preduzetništvu. Razvoj sposobnosti koje treba da poseduje preduzetnik je nekada bio pod nadzorom starijeg kolege, a danas se to vrlo često odvija po metodi autodidakte. Nekada su to nadzirali majstori, a danas je potrebno usvojiti to isto znanje na drugim mestima: internet, knjige, razni forumi, organizovani treninzi, edukacije, razne grupe ili asocijacije i sl. S obzirom da se nauka i psihologija naglo razvija, nekada se dešava, da se učitelj i učenik zajedno razvijaju i razmenjuju iskustva da bi zajednički stvarali vrednosti.

 

Mnogi od njih se protive ovim promenama i to je normalna ljudska reakcija. Važno je samo koliko se ostaje u tom stanju. Jer dok se neko protivi učenju, dotle će drugi uložiti svu svoju snagu i uzeti veći deo procenta tržišta. Danas je znanje moć. Važno je koliko smo otvoreni prema novim znanjima, koliko nam je potrebno vremena da savladamo  „sramotu da je još uvek potrebno da učimo“, koliko nam treba snage da prihvatimo druge i da uložimo u razvoj kadrova našeg preduzeća, raditi na sopstvenim preduzetničkim, menadžerskih veštinama, strateškom upravljanju i svesnosti naših koraka.

 

I zaista nema druge razlike u odnosu na preduzetništvo nekada i danas. 

 

U XXI veku je znanje INSTANT i lako dostupno. Isti ne poznaje granice niti jezičke barijere. Zato se uči vrlo ciljano uči i dubinski. Ceni se ekspertizam i profesionalizam. U toj eksperziti je preduzetnik glavni stratega i lider, dok su njegovi najbliži saradnici operativci. Ko radi sam, možda će njegovi saradnici biti porodica ili samo supružnik, a nekome će taj izvršni tim činiti 2-5 ljudi.

 

Sigurna sam da svako od nas bira put učenja, jer je svestan da je potrebno držati korak sa vremenom. Ono o čemu mnogi ne razmišljaju je kako se najbolje usvaja znanje: postoji predavač, super izrađeni materijal za edukaciju, dobra grupa, ipak na kraju edukacija ne bude toliko uspešna. Okruženje može mnogo da doprinese u procesu prihvatanja znanja, a može i da uništi ceo proces učenja i da isti postane bezvredno.

 

To su prepoznali stručnjaci i zato se rado preporučuje okruženje koje je izmešteno od svakodnevnog i uobičajenog: druga zgrada, drugi grad, drugo mesto daleko od dnevne rutine da nas ne bi ometali "samo" sa jednim telefonskim pozivom, prebukiranim hitnim e-mailovima i lakom dostupnošću za uporne klijente (ili kolege).

 

Danas nema dovoljno vremena za greške, one se skupo plaćaju i to ne direktno u novcu. Plaća se u gubljenju pozicije na tržištu i u broju izgubljenih klijenata. Nema mesta izjavama poput: „biće nekako“ ili „znam ja to“, „to se ne radi tako, niko to još nije tako radio“.

 

Da bi ove rečenice pretvorile u „biće tako“, odnosno „istražiću kako ću uraditi u skladu sa trenutnim stanjem na tržištu i mogućnostima koje imam“ ili „ovo što još niko nije uradio može postati moja konkurentska prednost“ – konstruisan je i trening „Update your business“. Od 27.maja - 01.juna 2018.godine smo za "Update your business - VIP Gold class" program izabrali mesto u Dalmaciji, mesto letovališta u Promajni -Ibolja Apartmani.

 

Izrada videa: Nuance Entertaiment Studio 

 

Promajna je nastala u XVII veku kao naselje ribolovaca i poljoprovrednika. Nalazi se na Makarskoj rivijeri blizu Baške vode. Prema poslednjem popisu u Promajni živi 372 stanovnika. U njoj vlada mir. Idealno je mesto za odmor daleko od gradskog žamora. U isto vreme je savršeno mesto za umni rad, za održavanje treninga "Update your business VIP Gold class" gde se možemo skoncentrisati na razradu raznih poslovnih ideja, "punjenje baterija" i da ovaj rad pretvorimo u aktivan odmor. Posle ovog treniniga se obično učesnici vraćaju sa onom jačinom energije koja je potrebna da bi realizovali svoje ideje, da bi se sprovele promene i da bi radili na razvoju preduzeća. 

 

 

 

   

 

 

Detalje smeštaja možete pogledati na na sajtu turističke agencije Faro travel:

 

Sada već kao pripadnik životnog stila preduzetništva sa sigurnošću govorim da je preduzetnik najvažnija ličnost svoj preduzeća. On je vođa, on donosi najvažnije odluke, od njega se očekuje stabilnost, spremnost, smirenost, objektivnost i skoro da nikada ne pogreši. Velika odgovornost, zar ne? 

 

Zato, ako ste se prepoznali u ovom tekstu, kliknite na program "Update your business VIP golden class" koji će se održati u Promajni od 27.maja - 01.juna 2018.godine (za pojednice), odnosno 02.juna-07.juna 2018.godine (za timove)  Promajni i pročitajte teme i celokupan program. Radovali bi se da nam se pridružite i da pojačamo snagu preduzetništva i sklad timova!

 

 

 

 

Mišljenje polaznika

VG klub - saznajete drugačiji ugao posmatranja

Šta znači prisustvovati VG treningu? To znači: slušati, čuti nove stvari, ponoviti one koje znamo, saznati za drugačiji ugao posmatranja, izneti svoja iskustva i mišljenje, čuti druga iskustva, razmisliti, unaprediti sebe... Sve to mi je veoma važno, cenim ovu priliku i istovremeno , zahvaljujem na istoj.

 

Vesna Nikolovski, član VG Kluba

.
Teme koje se bave savremenim pitanjima

 

Teme VG Kluba su interesantne i bave se savremenim pitanjima. Meni se otvorio jedan drugi svet u oblasti komunikacije. Preporučujem! Dođite na jedan susret i vratićete se po još infomacija.

 

Melinda Mališić, član VG Kluba 

.