4 smrtnih grehova u preduzetništvu

Postoji verovanje, kada neko vodi preduzeće - da je on nepogrešiv, da je savršen, odnosno ako ima „završenu školu“ samo tada može „nešto“ da postigne. Na svu sreću se ovo uverenje polako menja. Danas je važno da imaš obrazovanje i da se neprestalno usavršavaš, ali je još važnije da to umeš primeniti u praksi.

 

Tako je nepogrešivost zamenjena sa odgovornošću. Odgovornost je preduslov za uspeh.

 

Postoji 4 smrtnih grehova u preduzetništvu i koji se odnosi na one ljude koji imaju svoje zaposlene i vode preduzeće. Tih 4 glavnih grehova su neprijatelji preuzimanja odgovornosti, a  ujedno sabotiraju i uspeh.

 

 

 

TOP #1 greh: ODLAGANJE

 

Prisetite se onog zadataka, telefonskog poziva, posete klijentu ili neke važne odluke koju ste danima, nedeljama, nekada i mesecima odlagali. Kako ste se osećali? Možda vam je želudac bio u grču, a i glava vas je bolela. Vrlo često su i noći  bile nemirne.

 

Zašto se to dešava?  Kada ne znamo ishod, nepoznate su nam neke informacije ili ne možemo da procenimo nečiju reakciju, po prirodi stvari odlažemo odluku.

 

 

Kako to izgleda u praksi:

„Ovo ću sutra uraditi, sada sam već umoran ili nemam živaca za to“

„Ovo je glupost“

„Za to treba mnogo novca, kasnije ću“

„Sutra ću“

„Uradiće ga neko drugi“

 

 

 

 

Još konkretniji primeri odlaganja:

 

„Sutra ću se baviti sa konfliktom između ta dva radnika, ne mogu sada, umoran sam“

„Kasnije ću da pozovem ovog klijenta, komplikovano je, oduzima vreme“

„Moje preduzeće nije još toliko veliko da, ...“

„Marketing je skup, meni to ne treba“

 

Koje su posledice odlaganja i zašto je on smrtni greh za razvoj preduzeća?

  • Sve što odlažemo će nas kasnije sačekati, ali u mnogo većem obimu.
  • Rezultati odlaganja se vide poput nereda, haotičnih radnih procesa, neprestalnih konfliktnih situacija, opravdavanja, svađa ...
  • Teža posledica: gubljenje poslovnog partnera, posao, radnika, deo tržišta..., a nekada i zatvaranje preduzeća.

 

Kada nastupe ovi i slični momenti, to je sigurni znak da smo u nekom delu u zoni komfora i da odlažemo jednu konkretnu odluku. Naša okolina oslikava ono što se u nama dešava.

 

 

107. Emisija Poslovni Intermeco "Smrtni greh:Odlaganje"

 

 

Kako izaći iz jedne takve situacije? Vrlo jednostavno: korak po korak. Zaista nije komplikovano. Podeliću sa vama moje iskustvo:

  1. Umirite se i polako razmislite o situaciji
  2. Učinite prvi korak koji ne zahteva umni rad. Uradite nešto manuleno, npr. pospremite jednu fasciklu (pročitajte post na facebook mreži: „nahranite hrčka“). Na ovaj način ste učinili najbolju stvar: skinuli ste fokus sa „nerešivog problema“, a u isto vreme osetili uspešnog obavljenog posla.
  3. Sada je već lakše da se suočite sa greškom, propustom zbog čega ste nešto odlagali. Definišite ga konkretno.
  4. Kada se „isčisti slika“, tada možete pristupiti izradi strategije da rešite problem koji ste odlagali.  
  5. Idite korako po korak čak i onda kada je to bolno, konfontirajte se
  6. I rešenje dolazi u vidu uspeha i zadovoljstva.

 

Svako od nas ima strahove, pa čak i tada kada osoba izgleda neustrašivo. Ko ume da „savlada“ odlaganje njemu je uspeh zagarantovan.

 

 

 

TOP #2 greh: ODABIR ZAPOSLENOG ZA ODREĐENO RADNO MESTO

 

Sve dok je preduzeće malo, donekle je opravdano da administrativne i prodajne aktivnosti radi jedna osoba. Kako raste obim posla, tako se pokazuje i potreba za novim radnim mestima poput administracije, računovodstva, logistike, prodaje, marketinga, tehničke podrške, proizvodnje i sl.

 

Kako odabrati osobe za određeno radno mesto u skladu sa njihovim sklonostima?

 

  1. Za obavljanje poslova administracije i računovodstva poželjno je imati osobu koja: ume da obraća pažnju na detalje, prepoznaju eventualne greške i koji su skloni da prate proceduru.
  2. Za logistiku i tehničku podršku je dobro imati osobe koji prate proceduru, ali ipak da znaju iskombinovati neke aktivnosti, fleksibilniji su u procedurama.
  3. Što se tiče marketinga i prodaje – ove aktivnosti će kvalitetno obavljati osoba koja je vrlo kreativna, traži i pronalazi nove mogućnosti, vidi celu sliku, ima daleku sliku budućnosti, vrlo lako kombinuje situacije i mogućnosti.

 

108. Emisija Poslovni intermeco: "Izbor zaposlenog na određeno radno mesto"

 

 

Zamislite sledeće situacije: osoba u prodaji koja govori klijentu: tako kaže procedura i ne može drugačije, odnosno osoba koja obavlja administrativne poslove i razmišlja o tome kako se proizvod prodaje, šta će sve klijent sa tim proizvodom da radi. U prvom slučaju vrlo teško može bilo šta prodati, a u drugom će grešaka u administritranju biti u izobilju. U oba slučaja će osobe da upadaju u konflikte, da budu frustrirane, napete, mrzeće to što rade...

 

Cenimo zaposlenog prema njegovim sposobnostima, pratimo njegove sklonosti, postavimo ga na radno mesto na kojem će iskoristiti svoje veštine i imaćemo kvalitetne radnike koji će doprineti razvoja preduzeća.

 

 

 

TOP #3 greh: MOJ PROIZVOD PRODAJE NJEGOV KVALITET“

 

Danas se kvalitet podrazumeva. Toliko njih ističe ovu vrednost da je tržište postalo imuno na njega.

 

Šta znači reč kvalitet? Ne postoji tačna definicija kvaliteta, već se vezuje za subjektivan doživljaj pojedinca. Postoje neki standardi koji iza sebe garantuju kvalitet – i u ovom slučaju nije reč o tome. Pogledajte 109. emisiju Poslovni Intermeco koji govori o ovoj temi

 

Naša usluga ili proizvod su toliko kvalitetni koliko  ga klijenti ocene – ako dođe uopšte do njih. I tu je zamka.

 

Kako može da dođe do klijenta naša roba? – ako ima informaciju i dovoljno motivacije da je kupi. Možemo imati najkvalitetniju robu na svetu, ali ako se za nju ne zna, onda kao da ni ne postoji ( vidi blog o Sadržajnom marektingu ).

 

Evo jedno primera:

Ako odlazite u nabavku za kuću, razmislite o sledećem:  Dve tezge na pijaci sa istom robom i sa istim cenama. Šta čini razliku da jedan prodavac stoji i čeka kupce, a drugi ne stiže da ih opsluži. (ovo je dokaz da za marketing ne treba uvek novca).

 

Važno je shvatiti da sam kvalitet ne prodaje proizvod. I ako se oslanjamo na to da će nas kupci pronaći jer traže kvalitet, u velikoj smo zabludi.

Proizvod ne prodaje njegov kvalitet, već način na koji ga predstavljamo, osnosno marketinške aktivnosti koje i MSP uspešno mogu koristiti.

 

 

 

TOP #4 greh:  „REŠIĆE SE NEKAKO“

 

Druga varijanta ove rečenice: „Rešićemo već to nekako“  Sa ovom rečenicom imam različita iskustva:

 

Jedna grupa ljudi koji izgovara „rešiće se to nekako“- i nikako se ne reši i povezano je sa odlaganjem.

Druga grupa ljudi koji isto to izgovara – i stvarno se reši.

 

U čemu je razlika? Osnovna razlika je u motivaciji koja stoji iza ove rečenice.

 

Za prvu grupu ljudi je to samo štit da što pre završe razgovore oko određene problematike i da što pre skinu fokus i pobegnu od akcije. Ništa ne urade po pitanju tog problema. I kada im se to ne desi, onda su razočarani.

 

Druga grupa ljudi kada izgovori ovu rečenicu „rešiće se to nekako“ već razmišlja o nekoliko varijanti i u potrazi je za mogućnostima. I kod njih se stvarno uvek reši, ali ne „nekako“, nego na najbolji način. Za njih važi izreka: Uspeh nastaje kada se susretnu prilika i mogućnost.

.

Kakva je strategija ove druge grupe ljudi? Preduzetništvo je puno nesigurnosti, strahova, nedoumica, stalnog donošenja odluka, grešaka. Ipak ove ljude ove naizgled negativne stvari ne mogu razdvojiti od preduzetništva. Oni imaju svoju strategiju.

 

 

Koraci su sledeći:

  1. Definišite konkretno svrhu svog poslovanja – zašto radite ovaj posao?
  2. U skadu sam tim proverite vaše ciljeve i ako je potrebno redefinišite ga.
  3. U tom modelu pređite na problem koji trebate da rešite i sastavite korake po redu.
  4. Istražite nepoznate informacije, kontaktirajte osobe, sakupite sve što je potrebno da pređete na akciju
  5. I na kraju strogo pratite korake.

 

Na ovaj način se nesigurnost, strah, nedoummica i greške smanjuju na najmanju moguću meru koja preuzima ulogu ZADATKA. Kao čarobnjaci u Alisi u zemlji čuda. A zadaci se rešavaju. Ne pitamo se da li su izvodljivi ili nisu, već se latimo posla  da ih rešimo.

 

I naizgled se može učiniti da su ovi ljudi imali sreću, ali u suštini oni su imali samo dobru mapu za taj put ( 110. emisija Poslovni Intermeco )

 

 

 

Blog podržava poslovnu edukaciju Update Your Business. Aktuelnu edukaciju za 29. januar možete pogledati OVDE. Za detalje o samoj edukaciji kliknite OVDE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mišljenje polaznika

VG klub - saznajete drugačiji ugao posmatranja

Šta znači prisustvovati VG treningu? To znači: slušati, čuti nove stvari, ponoviti one koje znamo, saznati za drugačiji ugao posmatranja, izneti svoja iskustva i mišljenje, čuti druga iskustva, razmisliti, unaprediti sebe... Sve to mi je veoma važno, cenim ovu priliku i istovremeno , zahvaljujem na istoj.

 

Vesna Nikolovski, član VG Kluba

.
Teme koje se bave savremenim pitanjima

 

Teme VG Kluba su interesantne i bave se savremenim pitanjima. Meni se otvorio jedan drugi svet u oblasti komunikacije. Preporučujem! Dođite na jedan susret i vratićete se po još infomacija.

 

Melinda Mališić, član VG Kluba 

.